Jaka kostka na podjazdy? Wybierz dobrze i uniknij problemów

Jaka kostka na podjazdy? Wybierz dobrze i uniknij problemów

Podjazd to bardzo ważny element otoczenia domu jednorodzinnego. Dzięki niemu można wygodnie zaparkować samochód przed budynkiem i swobodnie wjechać do garażu czy pod wiatę (nazywaną też carportą). Zauważmy, że podjazd jest też najintensywniej eksploatowaną częścią utwardzonego terenu – wjeżdżamy na niego po kilka razy dziennie ciężkimi pojazdami, przez cały rok, niezależnie od pogody. To dostateczny argument, aby przyłożyć się do solidnego wykonawstwa. Jego podstawowym warunkiem jest wybór odpowiedniej kostki brukowej, czyli najpopularniejszego materiału do utwardzania terenu wokół budynku. Tyle tytułem wstępu, czas na konkrety. Dowiedz się, jaka kostka na podjazdy jest najlepsza i od czego to właściwie zależy.

Liczy się wyłącznie grubość

Podstawowym parametrem, na podstawie którego można określić przeznaczenie kostki brukowej, jest jej grubość. To od tego wymiaru zależy, czy kostka nadaje się na podjazdy, czy jednak nie. Na początku od razu odrzucamy pomysł zakupu kostki o grubości 4 centymetrów. Jest co prawda najtańsza, a to zawsze kusi, ale zwyczajnie nie nadaje się do utwardzenia terenu pod ruch samochodowy.

Rada

Niektórzy producenci kostki brukowej deklarują, że ich modele o grubości 4 centymetrów mogą być stosowane pod „lekkie samochody osobowe”, ale my rekomendujemy, by jednak skupić się na grubszych kostkach na podjazdy.

Kostka o grubości 4 centymetrów jest idealnym wyborem do budowy ścieżek w ogrodzie czy chodników, czyli generalnie wszelkich elementów przeznaczonych pod ruch pieszy. Dopuszczalne obciążenie takiej kostki wynosi do 2 ton, co w praktyce jest niewystarczające, jeśli zamierzamy jeździć po niej samochodami osobowymi średniej klasy.

Pozostają nam więc kostki o grubości 6, 8 lub 10 i więcej centymetrów. Poniżej krótko charakteryzujemy każdą z nich:

  • Kostka o grubości 6 centymetrów – bez problemu można ją zastosować na podjazd przy domu jednorodzinnym, ale tylko pod warunkiem, że nie będą na niego wjeżdżać samochody ciężarowe. Dopuszczalne obciążenie dla takiej kostki wynosi 3,5 tony.
  • Kostka o grubości 8 centymetrów – warto się na nią zdecydować w sytuacji, gdy z góry wiadomo, że na podjazd będą wjeżdżać samochody o DMC powyżej 3,5 tony, czyli przykładowo śmieciarka czy szambiarka, ale też chociażby samochody dostawcze firm kurierskich.
  • Kostka o grubości 10 centymetrów – to już produkt o bezkompromisowej wytrzymałości na nacisk, dlatego po podjeździe wykonanym z takiej kostki (lub grubszej) z powodzeniem mogą jeździć maszyny budowlane czy samochody ciężarowe. W praktyce natomiast nie ma ona zastosowania w warunkach domowych, również biorąc pod uwagę jej stosunkowo wysoką cenę. Produkty o takiej grubości zwykle zalicza się do kategorii kostek przemysłowych.

Liczy się nie tylko kostka

Warto mieć świadomość tego, że na trwałość podjazdu ogromny wpływ ma zarówno sama kostka brukowa (jej grubość), jak również jakość wykonanej podbudowy. Praktyka pokazuje, że to właśnie podbudowa najczęściej jest tutaj najsłabszym ogniwem. Ekipy brukarskie, czy to z niewiedzy, czy z pośpiechu, popełniają najróżniejsze błędy skutkujące tym, że podjazd po kilku miesiącach lub latach normalnej eksploatacji zaczyna się zapadać. Tworzą się w nim nieestetyczne koleiny, powstają wgłębienia, w których zbiera się woda, cała nawierzchnia staje się pofalowana. Taki widok oczywiście mocno irytuje właściciela budynku, ponieważ zwiastuje to konieczność wykonania podjazdu na nowo, z wymianą podbudowy.

Jak uniknąć podobnych problemów? W pierwszej kolejności trzeba oczywiście wynająć profesjonalną ekipę brukarską. W Świecie Kostki służymy namiarami na sprawdzonych, rekomendowanych przez nas wykonawców. Nie ma co liczyć na to, że dobry fachowiec okaże się też najtańszym na rynku, bo takie sytuacje się po prostu nie zdarzają.

Kolejnym warunkiem jest prawidłowe ocenienie rodzaju gruntu, na którym ma zostać wykonana podbudowa pod kostkę brukową. W przypadku gruntu niestabilnego, gliniastego, koniecznie trzeba zacząć od jego wzmocnienia – w tym celu najczęściej stosuje się odpowiednio grubą warstwę tłucznia czy kruszywa drogowego. Jeśli jednak grunt jest stabilny, przepuszczalny i solidnie utwardzony, można poprzestać na standardowej podbudowie z suchego betonu, nie zapominając przy tym o zastosowaniu porządnych obrzeży betonowych.

Z naszego poradnika płynie więc dość prosty wniosek: tylko połączenie kostki brukowej o odpowiedniej grubości, solidnej podbudowy oraz fachowego wykonawstwa daje gwarancję, że podjazd zachowa swoją funkcjonalność i estetykę przez długie lata – a o to przecież tutaj w głównej mierze chodzi.

Na poszukiwania kostki na podjazdy oraz po więcej fachowych porad zapraszamy do naszego punktu stacjonarnego w Sosnowcu przy ulicy Stawowej 4. Przypominamy również, że realizujemy dostawy zakupionej kostki brukowej prosto do klienta na terenie Sosnowca, Siemianowic Śląskich, Mysłowic, Katowic, Jaworzna, Dąbrowy Górniczej, Czeladzi, Chorzowa i Będzina oraz okolicznych miejscowości.

Napisz komentarz